Ahad, Februari 13, 2005

Tuan doktor... doktor kerajaan ke swasta?

Sori kepada sesiapa yang akan tersinggung. Bukan nak cari gaduh. Tapi nak cari kebenaran, kalau boleh. Apa beza antara doktor yang bekerja di hospital kerajaan dan di hopital swasta atau yang berkerja membuka klinik sendiri?

Gaji! Mana yang lebih tinggi? Mungkin swasta lebih tinggi. Kalau dah buka klinik sendiri lebih lagi memikirkan tentang untung. Kerja di hospital atau poliklinik kerajaan? "Saya bekerja ikhlas, bantu orang susah." Boleh percaya ke? Terpulang kepada individu itu sendiri. Kalau dia ikhlas, di mana-mana pun ikhlas kan?

Soal gaji tak penting untuk aku sebab aku bukannya lulusan kedoktoran atau perubatan. Sebenarnya yang menjadi persoalan dan tanda tanya dalam kotak fikiran aku ialah yang berkaitan dengan penerimaan terhadap penyakit dan pesakit.

Apa yang aku fikirkan begini. Para doktor di hospital swasta lebih suka para pesakitnya mendapat penyakit. Lagi ramai pesakit, lagi banyak duit boleh dapat. Lagi lama pesakit di sini lagi banyak boleh di 'charge kan. Biarkan pesakit itu duduk lama-lama dalam hospital.

Tetapi lain pula di hospital kerajaan. Lagi banyak pesakit datang, lagi kerja yang dilakukan, lagi banyak beban. Biarlah pesakit ni cepat balik.

Betul ke apa yang aku fikirkan ni?

Tiada ulasan: