Isnin, April 11, 2005

Sekitar PeTA 2005 (Bah 2)

INTRO
PeTA 2005 dah habis. tapi aku cuma tengok dua persembahan sahaja dari empat persembahan berbaki. dan aku tetap nak komen sikit tentang teater-teater yang aku tengok.

KAP RAJA SUNGAI & PYGMILLION
aku tidak kesempatan menonton teater ini. jadi tidak ada komen

PEMBURU PERKASA
persoalan cerita yang menarik. walaupun adaptasi dari karya luar, tetapi penterjemah berjaya selitkan isu-isu yang dekat dengan penonton.

sebagai pengarah yang turut dinilai malam itu, saya lihat ada potensi. syabas. tetapi terdapat beberapa yang perlu diperbaiki. yang pertama kawalan terhadap tempo perjalanan persembahan. yang kedua, set/prop dan korus. cubalah menjadi lebih kreatif.

bagaimana pun pendekatan yang digunakan untuk bercerita amat menarik. amat teaterikal.

lakonan pelakon pula baik. jika penonton datang nak tengok bagaimana Ku Yusri (watak Adik dalam drama 'Sutun')berlakon sepertimana dalam drama Sutun itu, bernyata hampa. Syabas Ku Yusri kerana berjaya mengurangkan jurang stereotype!

keseluruhan persembahan baik. tahniah kepada para pelakon, pengarah dan sinografer.


TANAH BERNANAH
maaf. tengah-tengah persembahan baru saya tersedar kembali bahawa teater ini tiada kaitannya dengan Erma Fatima.

cerita ini memang tak penah habis. jadi tak perlu ulang tayang dari versi-versi yang berlainan. isunya tetap sama! malah sekarang bukan tempat gelap atau kotor saja ada kejahatan dan maksiat. maksiat ada di mana-mana.

bagaimana pun pendekatan teaterikal tetap ada cuma cuba lebih kreatif untuk bercerita.keseluruhannya baik dan perlu dibaiki. dan tahniah kepada kepada para pelakon, pengarah dan sinografer.

OUTRO
menyokonglah apa saja yang anda suka.

Tiada ulasan: