Ahad, Mei 01, 2005

macam BELASUNGKAWA tapi bukan

patut la baru-baru ini semakin semangat untuk memberi komen terhadap teater yang aku tonton. sebelum ini sudah banyak teater yang aku tonton malah beberapa produksi aku melibatkan diri secara langsung.

tapi cuma, baru-baru ini aku merasakan betapa aku perlu menulis. aku bukanlah seorang yang bijak teater dan belajar secara formal dalam bidang teater, tetapi seakan dejavu, aku harus mulakan sekarang sebagai pelapis untuk generasi akan datang.

rupa-rupanya, semangat untuk menulis tentang teater ini ada kaitannya dengan pemergian tokoh teater Malaysia, iaitu Mr. Krishen Jit Amar Singh.

Image hosted by Photobucket.com
Krishen Jit: An Uncommon Position

secara peribadi aku hanya berjumpa dengannya dari jauh. kami tak bertegur sapa dengan kerana aku merasakan yang aku pipit dan dia adalah enggang. tetapi aku ada membaca buku-buku dan artikel tentangnya.

walaupun aku tak pernah baca kolumnya - Talking Drama with Utih, tetapi aku pernah diberitahu tentang apa yang ditulisnya. Penulisannya yang jujur dan bersahaja itu dinanti-nantikan oleh pemain-pemain teater ketika itu.

kerana itu, aku harus juga mula untuk menulis. kalau pun tidak sebaik dia, sekurang-kurangnya aku cuba untuk itu.

Link yang berkaitan
Icon, Guru, Beloved Friend
Krishen Jit dies of stroke
In Memory - Krishen Jit

Tiada ulasan: