Selasa, Julai 05, 2005

NOSTALGIA : Zon selamat yang memudaratkan

Setelah puas cuti panjang, akhirnya masuk balik sekolah. Tapi kali dah tak boleh main-main lagi. Sekarang ni nak ambil SPM. Tahun lepas boleh la main-main lagi sebab kawan-kawan aku kata honeymoon year. Tahun ini aku mahu bersungguh-sungguh.

Tetapi tadi ada taklimat kepada pelajar-pelajar baru tingkatan satu oleh ketua warden. Dan aku kena turut serta. Kerana aku antara terpilih menjadi fasilitator bagi minggu orientasi pelajar-pelajar baru tingkatan satu itu.

Antara lain dalam taklimat itu, ketua warden menyatakan tentang kemudahan-kemudahan asrama sekarang dalam tahap terbaik. Semuanya baru. Katil baru, tilam baru, bantal baru, almari baru dan meja baru. Dan ketua warden menambah, kalau siapa yang mahu tukar kerana rosak, sila adukan segera.

Tetapi sewaktu aku mula-mula masuk dulu, ketua warden ketika itu yang sudah bersara, beritahu kami seperti dalam taklimat tadi dengan berkata, "kamu jangan nak idamkan macam yang kamu dapat di rumah. Di rumah mungkin kamu semua selesa dan tidur pula dalam bilik beraircond. Di sini kamu tidur bertemankan pijat-pijat. Kalau kamu banyak komplen, jangan duduk sini!"

Tiada ulasan: