Isnin, Disember 19, 2005

TEATER : Anak Bulan Di Kampung Wak Hassan

Sempena Festival Teater Wilayah Persekutuan 2005, Kelab Teater Kota Kuala Lumpur akan mengadakan persembahan teater yang bertajuk 'Anak Bulan Di Kampung Wak Hassan'.

Tarikh : 21 Desember 2005 - Rabu (Malam terakhir)
Masa : 8.30 Malam
Tempat : Taman Budaya Kuala Lumpur (Bersebelahan Balai Polis Traffic Jalan Bandar, Berhampiran Bus Stand Klang, 5 minit dari LRT Pasar Seni)
Pakaian : Kemas (selipar & round neck t-shirt tidak dibenarkan)
Harga Tiket : Percuma

Sinopsis
Mengisahkan tentang Kampung Wak Hassan yang terletak di Sembawang, Singapura. Kampung ini adalah perkampungan melayu terakhir yang dirobohkan oleh kerajaan Singapura kerana pembangunan.

Akan tetapi sebenarnya kampung ini bukan dirobohkan oleh tenaga manusia tetapi kemusnahan Kampung Wak Hassan ini adalah disebabkan ribut yang melanda pada tahun 1998. Akibat dari malapetaka itu, hanya tinggal 13 keluarga melayu dan satu keluarga cina sahaja yang tinggal sebelum dirobohkan sepenuhnya untuk dijadikan pusat rekreasi.

Gambaran tentang Kampung Wak Hassan ini dapat dilihat dalam filem 'Madu Tiga' lakonan arwah P.Ramlee dan Sarimah. Ingat lagi tentang rumah Rohani (Sarimah) yang letaknya di tepi laut? Rumah yang Jamil (P.Ramlee) lompat dari tingkap selepas mandi kerana ketiga-tiga isterinya berada di situ? Hah! Itulah salah satu rumah di Kampung Wak Hassan sebelum dirobohkan.

Berdasarkan maklumat-maklumat tersebut, naskah ini ditulis dan digarapkan dalam suasana menyambut Syawal terakhir oleh 14 keluarga yang masih tinggal itu sebelum dipindahkan ke rumah pangsa. Dan 14 keluarga tersebut diwakili oleh watak-watak dalam persembahan teater ini.

{sinopsis lengkap akan kuberikan nanti ye, Mooke?}

Para pelakon
Pensyarah - Zam
Pelakon / Tok Tempang - Shah
Yai Hassan - Hanip
Fadilah - Fiza
Emek - Farid
Mak Siti Hawa - Lia
Joned - Yus
Nek Marwiah - Poji
Hassan - Amir
Ah Leng - Nizam
Kannan - Faisal
Asmah - Misha
Korus - Aming, Syawal & Ijan

Lain-lain
Lagu yang juga menceritakan tentang kisah Kampung Wak Hassan - Ribut 10.59 pagi.
Gambar masjid yang masih kekal sehingga kini.

Tiada ulasan: