Selasa, April 11, 2006

DRAMA SEBABAK : Hukum Karma?

Tingkat Bawah.
Aku masuk ke dalam lif. Ada seorang awek bertudung warna biji kundang di dalamnya. Senyum. Aku membalas senyumannya. Di beranjak ke dalam. Aku tekan butang '7' dan butang '><'.

Pintu lif separuh tertutup. Berhenti. Buka semula. Dua orang lelaki masuk. Berbual sesama sendiri. Aku beranjak ke belakang. Berdiri di sebelah awek bertudung warna biji kundang. Salah seorang dari lelaki berdua itu menekan butang '3' sekali dan butang '><' berkali-kali. Mungkinkah tekan banyak kali, lif akan bergerak cepat dari biasa?

Pintu lif separuh tertutup. Berhenti. Buka sekali lagi. Salah seorang dari lelaki berdua itu mebisik tapi cukup untuk aku dan awek bertudung warna biji kundang mendengar suaranya. "Siapa pula mangkuk nak masuk ni? Aku dah lambat!"

Seorang 'adik-adik' masuk. Senyum kepada lelaki berdua itu. Mungkin dia tak dengar yang lelaki berdua tu kutuknya tadi. 'Adik-adik' itu tekan butang '5'. Dan salah seorang dari lelaki berdua itu tekan btang '><' berkali-kali lagi.

Tingkat 3.
Lelaki berdua itu melangkah keluar. Tapi belum sempat salah seorang lelaki berdua itu melangkah keluar, pintu lif tertutup sendiri. "Aduh. Cilaka lif ni!" Dan pintu tutup kembali.
"Padan muka!" Suara dari mulut 'adik-adik' itu.

Tingkat 5.
'Adik-adik' itu keluar. Tinggal aku berdua dengan awek bertudung warna biji kundang itu.

Tingkat 7.
Aku keluar. Awek bertudung warna biji kundang itu tidak melangkah. Aku senyum kepadanya. Sebelum pintu lif tutup sepenuhnya, aku sempat menoleh kepadanya.

Dia membalas senyumanku.

4 ulasan:

Rie berkata...

bro, senyum ada banyak makna tuh.

Tanpa Nama berkata...

ko sure zip ko tertutup mase ko senyum tue??
from yr beautifoolife

jagoan berkata...

Takkan ko senyum je. Ngoratlah...
Tapi apa kaitan cerita ko ni ngan tajuk Hukum Karma tu, saje tanya :)

el-Maaniq berkata...

ESIS
ya. tapi waktu itu ntah apa maknanya

BEAUTIFOOLIFE
ntah? tak sure. tapi orang hanya akan senyum pada orang yang tak tutup zip seluarnya saja?

ATOCHSMART2
ya. aku senyum je.

hukum karma? haha. baca balik mungkin boleh paham. klue = lelaki berdua vs adik-adik.