Khamis, April 27, 2006

Kau ni Bawa Balak Besar kepada Aku!

Sejak akhir-akhir ini, sebuah stesen tv swasta semakin berani menyingkap dan membongkar kegiatan-kegiatan yang berkaitan dengan alam sekitar. Pembalakan haram, pencemaran sungai, kepincangan penyeggaraan kawasan pelupusan sampah merupakan antara isu-isu utama yang dibangkitkan. Memang betul, slot sebegini memang sudah lama dipaparkan oleh stesen tv berkenaan, dahulunya popular dengan si wartawan yang hebat berpantun dan berperibahasa sambil menghayun tangan, tetapi kini skopnya lebih luas dan beritanya lebih panas.

Selepas berita, dipaparkan pula kisah Natasha, yang membawa bala(k) kepada keluarganya dan sesiapa yang merapati dirinya. Tetapi, hal ini sebenarnya tiada kena-mengena.

Bila sesuatu masalah dan isu dibangkitkan, pastinya ada pihak berwajib di sebalik tabir yang terlibat. Kalau diteliti betul-betul setiap hari akan ada persamaan dalam komen yang diberikan oleh hampir semua individu yang bertanggungjawab:

"Kita memang sudah lama menyedari masalah ini dan kami sedang menunggu laporan daripada pihak X mengenai masalah ini ... "

"... satu laporan akan disediakan bagi membangkitkan isu ini yang nampaknya semakin meruncing ... "

"Saya sudah arahkan bahagian X untuk membuat laporan terperinci ..."

"... kita sudah melaporkan perkara ini kepada pihak atasan tapi nampaknya masih tiada tindakan susulan. Jadi nampaknya kita akan hantar laporan kepada pihak atasan supaya mereka akan dapat membuat tindakan susulan ..."

"Masalah kita ialah tiada siapa yang buat laporan tentang perkara ini. Sebagai seorang Yang Berhormat, saya tiada masa untuk menyiasat dan meneliti apa masalah penduduk di kawasan ini. Jadi penduduk sekelian harus tampil dan laporkan masalah yang dihadapi kepada saya ... "

Cuba teka apakah persamaan tersebut?

Yang nyata, menteri yang baru dilantik bertanggungjawab dengan permasalahan berkaitan semakin tertekan hinggakan adegan beliau naik angin dipaparkan baru-baru ini di kaca tv. Baru la handsome ye tak bila nampak menteri buat kerja? Yang peliknya, kenapa dahulu sewaktu menteri lama menjawat jawatan ini dunia senyap-sulit tanpa sebarang permasalahan? Tiada isu pembalakankah? Semua air sungai jernih tanpa bendasing terapungkah?

Melihat kepada isu pembalakan, paling terkini isu pergi jahanam! dipaparkan di dada-dada akhbar. Dahulu kita digemparkan dengan gesture lucah yang dilemparkan oleh si dia kepada parti pembangkang. Memang benar, pembalakan itu menguntungkan, dan manusia memerlukannya. Tapi manalah letaknya Taman Negara kalau pembalakan haram berleluasa melapah terus khazanah alam.

Yang pastinya, janganlah kita mencemarkan alam sekitar, kerana kita memerlukannya. Walau hanya dengan tidak membuang sampah merata-rata sudah cukup bermakna untuk kita berbakti kepada alam. Tentunya alam sekitar yang terjaga memberi manfaat kepada kita jika kita prihatin menjaganya - bagaikan padi masak, jagung yang mengupih.

3 ulasan:

Rie berkata...

"balak besar itu hanyut di sungai. berwarna kuning keperangan, ish tak senonoh." kata sang buaya

BooK berkata...

dunia ini. bukan kita warisi dari mak bapak kita. tapi kita pinjam dari anak-anak kita.

kingbinjai berkata...

rasanya sudah sampei masanya, kita bloggers mengambil alih tampuk pemerintahan.