Rabu, September 02, 2009

Nostalgia Bas Mini

Aku dah lupa bila kali terakhir aku naik bas dalam bandar.

Dan petang semalam adalah kali pertama sejak sekian lama. Mungkin (mana mungkin sebenarnya) sebab dah lama sangat aku tak naik bas, kondaktor bas Metro yang aku naik petang semalam tidak meminta duit tambang dari aku.

Zaman aku budak-budak dulu - sewaktu zaman bas mini - aku juga selalu naik bas free. Sejak dari sekolah rendah lagi, mak bapak aku dah benarkan kami - anak-anaknya dan kawan-kawan - naik bas sendiri. Kalau budak zaman sekarang sudah tentu tidak! Biasanya aku, arwah adik & kawan-kawan naik bas ke Perpustakaan Negara (sebelum di Jln Tun Razak, national library terletak di Jln Raja Laut), Stadium Merdeka (balik hingga lewat malam pun tak risau sebab bas mini tak ikut time).

Selain tu, yang paling best pasal bas mini adalah cepat! Mereka akan celah mencelah untuk 'mencuri' penumpang. Bayarannya fixed. Seingat aku, last sekali tambangnya ialah enampuluh sen.

Tapi semalam, aku tak sempat berbuka di rumah kerana bas lambat. Sudahlah jalan sesak, pemandu bas pula akan berhenti lama di bus stop menunggu penumpang. Alangkah bagusnya kalau ada bas mini, kan? Tidaklah aku berbuka puasa jam 7.40 malam.

Ataupun itulah akibatnya aku buat-buat dah bayar walaupun sebenarnya belum bayar?

1 ulasan:

-Razman- berkata...

Haa .. Bagus la tu .. Naik bas free .. Kan dah buka pukul 7.40 ... Driver dia ada 'kasyaf' tu .. Tau kau tak bayar lagi .. Tu yang dia lengah2kan jalan ... Ha ha ha ..