Jumaat, Mei 07, 2004

nak jadi hero

Apa dah jadi dengan gejala bebudak sekarang?

Apa yang berlaku sekarang ni kat bebudak Malaysia sekarang? Yang dapat sportlight selalu bebudak melayu sebab diorang senang kena tangkap. Dahla tu buat pulak benda-benda yg memang senang expose dalam media. Kalau media buat-buat pejam pun memang gejala bebudak melayu ni depan mata.

Bebudak lain pun bermasalah juga. Tapi bebudak lain tak dapat highlight yang sama ngan bebudak melayu. Mungkin sebab bebudak melayu ni tak cukup duit nak rasuah penguatkuasa atau polis-polis yang buat operasi... Ntah!

Pasal bebudak melayu dapat highlight lebih ni nak heran apa?. Orang melayu kan memang sentiasa menuntut untuk dapat lebih dari orang lain.

Ok le... senaraikan sikit gejala sekarang... yang lain-lain tu mungkin ranting-ranting dari dahan gejala mat rempit, mat pit, disko, buli dan ntah apa-apa lagi.

Kita dah dengar mungkin jawapan mengapa mereka terjebak dalam gejala ni. Masalah keluarga la... masalah kerja la.. masalah kekasih la... nak cari hiburan la... release tension la... ntah apa-apa lagi alasan.

Tapi apa yang aku nampak, diorang ni nak jadi hero. Nak jadi popular. Mereka ini hendak menjadi popular dengan cara senang. Nak jadi trendsetter le konon. Nak popular tak salah. Tapi buatlah dengan cara yang positif betul tak?

Orang yang buat salah salah sekarang memang tak macam dulu. Kalau dulu dah buat salah.. lepas kena tangkap terus insaf. Tapi sekarang ni dah lain sikit. Yang bersalah tetap dihukum tapi natijahnya ialah selepas keluar atau selepas dikenakan tindakan. Mereka akan dianggap hero atau wira oleh pengikut masing-masing. Mereka akan dicanangkan sebagai hero atau wira selepas sahaja selesai hukuman. Waima masih menjalankan hukuman pun telah dianggap wira.

Kalau nak buat contoh mungkin tokoh-tokoh Nelson Mandela dan Mahatma Ghandi adalah contohnya. Selepas dikenakan hukuman, mereka diangkat sebagai pejuang dan dihukum oleh penganiayaan.

Kat Malaysia pun ada. Anwar Ibrahim, Hishammudin Rais, Mahfuz Omar, Ezam Md Noor dan lain-lain lagi sama ada tahanan politik atau tidak. Selepas saja keluar penjara, mereka disambut sebagai wira. Cuma Anwar Ibrahim je yang belum keluar. Sama ada dia keluar dengan disambut oleh orang ramai atau dia akan menemui ajal dalam penjara, kita sama-sama tunggu.

Jadi dah macam trend. Sapa yang pupuk trend ni...? ntah?

Tapi kita ni muhasabah le diri. Dah masuk penjara tentu lain kalau tak masuk penjara. Kalau dah sejarah kita masuk penjara tentulah sesuatu yang tak kena kat kita. Dah bersalah tentulah bersalah dan ada salahnya. Yang kita nak jadi hero dapat apa?

Tiada ulasan: