Selasa, Mei 18, 2004

jual penyakit

Set : Dalam toilet awam di sebuah shopping complex

Masa : Tengah hari - hari sekolah

Mood : Senang hati tanpa rasa bersalah kerana ponteng kelas tambahan PMR



Kadok : Bak rokok sebatang.

Apai : Mana kau punya?

Kadok : Tak sempat beli tadi. Bapak aku yang hantar aku gi sekolah

Apai : Nah. (Sambil hulurkan kotak rokok). Nanti bagi balik dua batang.

Kadok : Ala.. Yang hijau takde ke? Mentol la best. Sejuk....

Apai : Datang mana sejuk? Kalau dah berapi, dah berbara, dah berasap, mana ada sejuknya? Api tu kan sifatnya panas. Semua api panas. Mana ada yang sejuk. Api yang sejuk cuma zaman Nabi Ibrahim je.

Kadok : Nabi apa?

Apai : Nabi Ibrahim.

Kadok : (dalam berfikir - air ada panas sejuk, tanah pun ada panas sejuk, angin juga ada panas sejuk, api takde yang sejuk?)

Apai : Nanti jangan lupa. Bagi balik dua batang.

Kadok : Haram kau tau riba ni. Dosa!

Apai : Aku bukan makan pun rokok tu.

Kadok : Tak makan jadi tak haram?

Apai : Tak jadi darah daging!

Kadok : Kalau dah haram.. tetap haram. Dosa besar kau tau tak?

Apai : Yang kau hisap rokok ni tak dosa?

Kadok : Apsal pulak hisap rokok dosa?

Apai : Em.. dosa lah. Ketagih benda yang memudaratkan. Kalaupun bukan haram, hukumnya makhruh sebab ketagih sesuatu yang memudaratkan.

Kadok : Yang kau hisap takpe? Tak dosa?

Apai : Aku mampu hisap rokok. Cukup makan, cukup pakai, selesa tempat tinggal

Kadok : Apa kena mengena dengan haramnya rokok?

Apai : Iye la. Kalau kau mampu beli rokok tanpa halangan untuk memenuhi keperluan kau, rokok tu tak haram. Tapi, kalau kau beli rokok sebab kau ketagih, tapi sampai duit nak makan pun tak ada, sampai nak berhutang bergadai, tu yang jadi haram.

Kadok : Ok.. Ok.. Tapi pasal apa aku kena bagi kau balik dua batang? Aku hutang kau sebatang aje. Itu dah kira riba.

Apai : Bukan riba.

Kadok : Kalau bukan riba apa? Bunga? Interest? Semua tu sama je satu katogori.

Apai : Bukan riba. Cuma aku jual dekat kau dengan harga dua kali ganda. Dengan erti kata lain kau beli rokok tu dari aku dengan harga seringgit sebatang. Aku bagi kau option. Nak bayar dengan duit, bagi seringgit. Nak bayar dengan rokok, bagi dua batang.

Kadok : Mahalnya! Dengan kawan-kawan pun nak jual mahal-mahal?

Apai : Business is business

Tiada ulasan: