Jumaat, April 01, 2005

Archipelago bergegar lagi...

Cerita ni mungkin dah basi. Tak kira la berapa skala richternya. Berapa ramai yang terkorban.

Dan aku memang tak merasa gegarannya ketika kejadian itu berlaku. Tapi natijah yang aku alami adalah hujan lebat waktu tengahari dua hari berturut-turut. Sebagai pekerja, aku terpaksa akur dengan tugas-tugas yang diberikan.

Tengahari tu, aku kena hantar dokumen kat salah seorang client. Waktu aku mula keluar opis, belum hujan lagi. Tengah perjalanan hujan turun. Agak lebat. Tapi aku teruskan juga perjalanan kerana bos dah pesan - "En Aziz nak cepat. Dia dah tunggu lama"

Dalam kebasahan tu, aku sampai juga di pejabat En Aziz - client company kitorang. Memang basah kuyup! Aku tak sanggup nak masuk dalam opis dia. Jadi, Kat pintu luar tu, aku ketuk pintu. En Aziz keluar. "Kenapa datang juga hujan-hujan ni?. Hujan lebat kat luar?." Aku hanya angguk.

Aku tak tau dia kata apa dalam hatinya
"Bagus pekerja Sham ni, hujan-hujan pun datang juga hantar dokumen"
"Kesian kau ni, hujan-hujan pun kena hantar dokumen"
"Bodoh betul budak ni, hujan-hujan pun nak hantar juga dokumen"

Biarlah apa orang nak kata. Bagi aku, aku bijak sebab baru pukul 4.00 aku dah ada kat rumah.

"Bos. Hujan lebat ni. Tapi dokumen tu saya dah bagi kat En Aziz."

Tiada ulasan: