Ahad, Mei 08, 2005

Berkenaan Entri : "Selamat Pengantin Baru"

Maaf kalau ada yang keliru tentang entri aku pada 5 mei hari tu. Dan sekarang aku cuba nak jelaskan sedikit kekeliruan tu. Tapi kalau masih tak faham sori. Call aku je la nanti minta lebih penjelasan.

Tapi sebelum tu aku nak jawap komen untuk entri tu dulu.

1. daren - ko kalau dah kawin pun tak dapat pahala. kalau nak dapat pahala pergi sunat dulu!

2. OP - ramai gak org lain yang kawin tarikh tu. masib baik bob azrai ngan aida aris tak cerai tarikh tu. kan dia nikah dulu 4 April 2004. tapi diorang cerai lebih awal dari tarikh 5 mei 2005. haha. pity! tak boleh nak buat sejarah.

3. Nong - wah memang bagus. dibedal di malam afdal.

OK. Ada yang mengakui terkeliru dalam entri tu adalah pada dialog

"Aku nikahkan dikau dengan anakku Puteri Delima Sari dengan mas kahwinnya lapan puluh ringgit tunai"
"I do"


Dan lebih mengelirukan adalah ayat Pernikahannya tetap sah!

Sebenarnya dialog tu bukankah dialog sebenar antara kawan aku dengan bapak pengantin. Nama 'Puteri Delima Sari' adalah nama rekaan aku. Yang paling penting, member aku tak jawap "I do" waktu majlis akad tu. Ini bukan masjis perkahwinan di gereja! Tapi di Masjid.

Kawan aku sebenarnya lafazkan apa yang disyaratkan atau disyariatkan oleh undang-undang perkahwinan di Malaysia. "Aku terima nikahnya (nama pengantin perempuan) dengan mas kahwinnya lapan puluh ringgit tunai"

Kalaulah kawan aku tu cuma lafaz "I do" sahaja (mungkin sebab gugup), mungkin peristiwa ini menjadi berita gempar dan juga pernikahannya tidak sah.

Akan tetapi mengikut apa yang aku belajar dalam bab munakahat ni, walaupun pengantin cakap "Saya terima" sahaja atau "Ya, aku terima" saja malah kalau cakap "I do" sekalipun, pernikahnya tetap sah.

Ini mengikut apa yang aku belajar dari ajaran Islam yang merujuk al-Qur'an, as-Sunnah, ijmak Ulamak dan Qias. Lagipun aku tak masuk lagi mana-mana kursus kahwin anjuran Jawi, Jais ataupun Jakim. Mungkin fatwa mereka lain lebih-lebih lagi bila nak amalan Islam Hadhari ni.

Penjelasan ini bukanlah bertujuan mengajar atau memberitahu perkara-perkara yang merosakan akidah kita. Saya juga masih belajar dan sekiranya anda inginkan kepastian, sila rujuk pada guru-guru agama. Andai apa yang saya katakan ini salah, tegurlah saya.

Tiada ulasan: