Khamis, Mei 12, 2005

TEATER : Bangsat

Dengar sahaja perkataan bangsat, ramai orang membayangkan sesuatu pengertian yang tidak baik untuk disebut atau diucapkan. Jika itu yang kita fikirkan, tanpa cuba memahami keadaan sekeliling, tentu sahaja kalimah bangsat itu membawa konotasi yang buruk.

Dalam teater 'Bangsat' karya dan arahan Khalid Salleh ini, bangsat membawa pengertian miskin lingkungan pemikiran dan memerlukan perjalanan jauh untuk meluaskan pandangan serta akal budi kemanusiaan.

Bermula dengan monolog tentang memburu seseorang tetapi tidak pasti siapakah orangnya, samalah seperti memburu sesuatu tapi tak tau apa yang diburunya. Dalam pencarian itu, Salwa(lakonan Maizatul Akma) cuba untuk bangkit dari sejarah hitamnya melalui amalan meditasi dan menelaah inti falsafah yang terdapat dalam al-qur'an.

Intipati dan persoalan yang cuba dibangkitkan dalam teater ini adalah tentang nilai jatidiri manusia yang seharusnya berasaskan kebenaran ihsaniah di mana akal perlu mendapat asuhan agama.

Ungkapan retorik dari golongan marhaen!

Lebih terasa begitu kerana pementasan ini adalah monolog seorang pemain di atas pentas yang kosong tanpa prop dan set. Yang ada di pentas yang serta gelap itu adalah juraian sehelai kain putih dari tengah-tengah backdrop pentas.

Namun begitu, kesan permainan yang baik dari pelakon, apa yang ingin disampaikannya sampai juga ke penonton.

Tetapi jika anda yang ingin menonton kerana sekadar nak release tension, teater ini tak sesuai. Dan kalau anda memang jenis tak ada duit, jangan membazirkan RM 20.00 untuk menonton teater ini.

Dengar saja kuliah-kuliah agama atau baca saja buku-buku tentang falsafah sebab-musabab dan natijah sesuatu kejadian.

Bezanya, ini disampaikan dalam bentuk lakonan.

Tiada ulasan: