Ahad, Januari 22, 2006

Resepi Istimewa : Masak Politik Seri Dunia

Hai tuan tuan dan puan puan.

Bertemu kita dalam rancangan masakan yang julung-julung kali menemui anda. Dalam rancangan ini saya akan perkenalkan kepada anda semua resepi-resepi yang terdapat di sekeliling kita. Mungkin kita jarang mendengarnya, tapi ianya wujud dalam sedar atau lena.

Pada episod kali ini saya akan perkenalkan satu resepi yang pada mulanya berasal dari barat atau orang kampung saya panggil "western food". Masakan kali ini diberi nama Masak Politik Seri Dunia. Ermm.. bunyinya pun sudah lazat bukan?

Baiklah, untuk menyediakan masakan ini, kita perlukan satu dulang. Dulang ni kalau lagi besar lagi bagus. Biasanya orang pakai dulang negeri. Kalau nak nampak lebih menarik carilah dulang parlimen. Kalau tak mampu sangat, dulang cap JKKK pun kira ok la. Baiklah, bahan utama untuk resepi ini ialah Serbuk RM, anda bolehlah tabur seberapa banyak yang anda mampu ke atas dulang tersebut. Tetapi serbuk itu harus lah ditapis menggunakan penapis kroni, kerana kita tidak mahu RM yang besar dan berketul itu jatuh ke atas dulang tadi. Pastikan ketul-ketul RM yang besar tadi ditapis oleh penapis kroni, kerana penapis kroni ini memainkan peranan penting dalam penghasilan hidangan ini.

Selepas ditabur RM, kita masukkan pula tepung rakyat yang dicincang lumat. Gaul adunan tadi. Tak kesahlah sebati ke tidak, tapi biar orang nampak anda macam menggaul sesuatu. Kalau melekat sikit-sikit pun dah kira ok. Selepas itu kita masukkan air pembangunan material, bukan air mineral tau! Tuanglah ke dalam dulang tadi bersama adunan RM dan rakyat miskin. Cuba dapatkan paras air paling tinggi. Lagi tinggi lagi bagus. Tak kesahlah kalau tepung rakyat tadi nampak lembik pun. Itu perkara biasa. Yang penting kita fokuskan paras air tadi.

Selepas itu kita masukkan beberapa ahli agama, tapi ingat, jangan ambik yang tulen. Dalam hidangan ni kita perlukan ahli agama palsu sahaja sebagai penambah perisa. Kemudian bolehlah kita masukkan ke dalam ketuhar gelombang rasuah seberapa lama yang releven. Selepas itu keluarkan dan sedia untuk dihidang. Tapi sebelum itu, ada sesetengah tempat mereka menggunakan wang ehsan sebagai hiasan kepada hidangan tadi. Tapi tak semua tempat ada wang ehsan.

Senangkan resepi kali ini.. anda bolehlah mencubanya. Biasanya orang suka buat hidangan ini 4-5 tahun sekali. tapi boleh jugak kita jadikannya hidangan setiap hari selagi masih hidup. Dah mati esok dah tak boleh makan dah.. TAK RELEVEN.

Sekian sampai bertemu lagi..

Tiada ulasan: