Selasa, April 04, 2006

ANAK MAMAK : Minat berniaga

Atuk belah bapa aku pengusaha kilang roti di Kuala Lumpur. Dia mula berniaga di sana pada tahun 1950-an.

Atuk belah mak aku pengusaha kilang roti juga. Tetapi di Alor Setar.

Bapa aku sekarang berniaga runcit di sebelah rumah. Mak dan adik bongsu bapa aku membantu sepenuh masa. Adik aku yang bongsu membantu separuh masa.

Adik-beradik belah bapa aku ramai yang berniaga. Ada yang buka restoren, buka kedai money changer, kedai buku dan kedai runcit.

Jadi di mana jatuhnya kuah kalau tidak ke nasi?

5 ulasan:

Queen Latifah berkata...

Oh ya? Saya selesa berurusan dengan anak2 mamak ni. Mereka keliru dengan identiti saya. Mereka ingat saya pun anak mamak! Tak apa... sebenarnya saya dah biasa.
Biasanya juga, anak2 mamak akan beri perhatian yang istimewa kepada saya... itulah yang saya suka! hehehe...

BooK berkata...

kuah nasi akan jatuh ke bawah. newton dah jumpe graviti!

Tanpa Nama berkata...

kalau tak jatuh ke nasi pon, ke pinggan roti canai pon okay jugak.

Tanpa Nama berkata...

camana.. boleh bagi harga premium tapi org dtg jugak resoran mamak ni. risau pak cik

Kalamtimur berkata...

Kelebihan yang ada pada peniaga mamak ialah sentiasa menjaga hati pelanggan. Belum duduk sudah tanya, mahu apa encik? Baik encik. mahu apa lagi encik. Sudah lebih 10 tahu saya balik ke Semenanjung, saya berziarah ke kg laman isteri saya di sebelah Sabah. Pembantu kedai Auliah Restoran dan kedai runcit tempat saya selalu pergi masih mengenal saya. Ini salah satu rahsia perniagaan mamak.