Selasa, Februari 13, 2007

"Innama akmaalu binniat"

Setiap perbuatan perlulah disertakan dengan niat, atau dimulakan dengan niat. Kalau dengan niat sahaja tanpa memulakan atau melaksanakan perbuatan itu, perbuatan itu belum lagi dikira perbuatan.

Begitulah juga dengan azam awal tahun. Kalau setakat azam tapi tak berusaha untuk tuntaskan apa yang diazamkan, serupalah dengan golongan 'sembahyang hanya dengan niat' (apa nama golongan tu?).

Dan dalam masa tak sampai 100 hari, kita (terutama sahabat-sahabat kita yang Cina-Islam) akan berpeluang untuk memasang azam untuk tahun baru (lagi).

Bermula dengan tahun baru masihi, kemudian tahun baru hijrah, seterusnya beberapa hari akan datang ini pula, sahabat-sahabat kita yang Cina-Islam ini akan menyambut tahun baru Cina pula.

Kesempatan ini, aku nak mengucapkan "Selamat tahun baru Cina" kepada sahabat-sahabat Cina-Islam aku terutama Ustaz Ann Wan Seng (Perkim), Ustaz Daniel Lim (Perkim), Riaz (Macma), Hajah Maswani Chong (Macma), Ustaz Ali A.C. Din (Perkim) dan seterusnya semua peserta-peserta 'Ijtimak Tahunan Saudara Baru Wilayah Persekutuan 2006' yang diadakan di Hotel Seri Malaysia, Port Dickson baru-baru ini.

1 ulasan:

samurai berkata...

tahun ni aku tak pasang azam lagi. azam tahun lepas dah tercapai.