Jumaat, September 05, 2008

DARI DALAM DIRI : Maafkan aku atas kesalahan kau

Maafkanlah aku walaupun aku rasa kau yang salah.

Dulu waktu pilihanraya umum, kau sibuk-sibuk mengutuk UMNO yang tidak Islamik. Kau kata PKR-lah lebih Islamik dari UMNO. Tapi bila waktu solat aku tak nampak pula kau berpeseng ke masjid atau surau untuk menunaikan solat. Rasanya sehingga habis waktu kau tidak mengerjakannya.

Maafkan aku kerana mengatakan yang kau salah.

Sekarang ini bulan Ramadhan. Kau masih tak habis-habis berpolitik. Walaupun kau bukanlah orang Permatang Pauh, tapi kau terus menerus mengutuk UMNO yang tidak Islamik itu. Walaupun dalam bulan Ramadhan ini kita sepatutnya menjaga peribadi kita termasuk mulut.

Maafkan aku kerana mengatakan yang kau salah.

Kau menyokong PAS kerana ingin menegak Islam. Tapi kau sendiri tidak berusaha membaiki siasah diri kau. Sepanjang Ramadhan yang baru masuk hari kelima ini, kau hanya menunaikan solat terawih itu sekali. Syabas kerana kau menunaikannya duapuluh rakaat. Tetapi kau memperlekeh mereka-mereka yang menunaikan solat terawih lapan rakaat. Sedangkan kau sendiri solat sekali sekala.

Maafkan aku kerana mengatakan yang kau salah.

Sebenarnya aku yang nampak kau sekali-sekala. Tetapi hakikatnya kau solat kerana ALLAH, kan? Tidak menunjuk-nunjuk kepada sesama manusiakan? Kerana itu orang tak nampak kau solat kan? Walaupun kau hadir ke gotong-royong di surau sehingga masuk waktu zohor kau tidak bersama ahli kariah lain untuk berjemaah.

Maafkan aku kerana mengatakan yang kau salah.

Tetapi tidakkan kau tau, makmum menyambut dengan kata-kata "Karamahu wajhah" ketika bilal menyebut nama Saidina Ali Bin Abi Talib? Sedangkan kau masih dengan "Radi-Allahu anhu"

Kenapa?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hmm .... Bagus2, kau dah berjaya membuatkan aku meneka .. Siapa 'mamat' yang kau kutuk ni .. Good job El Maaniq ....

fadz berkata...

wahhh, blog ini ada skandal, aku suka!