Ahad, Oktober 01, 2006

Mok, aku balaik doh

sayu hati serupe tersiyek
kaki berat ning ku hinja juge
beralus ku campok pandangan ke rumoh tue toh
sunyi sepi senyap tupah

angin petang ramadhan bertiup sayu
meluruhkan daun daun moktang hok kering
berkapor datah tanoh
atap steh dok brape nok putih
bertopok berkulat hawe lame dok care

kaki berat ku hinje lagih
ku labuh punggung ke atas lambor
payang lame wat basuh kaki ade air lagih
tapi ade daun moktang hok luruh lame doh
capur ngan ugak ugak beriok
dan air payang napok supe keruh

dan sekeruh itu lah hati aku selama ning
tinggalkan sekeping hati tue surang dirih
meratap sedih dia nati aku balaik
kadang gak aku wat budo je
kerah sungguh hati aku ning..
dok pasal pasal sebab maroh ke orang lain
orang tue toh tempat aku lepahkan rajuk
tinggal die surang lari bawok diri.

mok, aku balaik doh!!! wakpe mok takdok sambut aku balaik?
pedia nok rebuh ubi stele makang buke?
pedia nok wat tape raye ning?
pedia nok gerok aku gelap gelap subuh nok gi smayang raye?
pedia lagih nok kara air telaga wi aku mandi?

berjerabok air mate aku atas lambor
kenang pedihnya hati mok hok luke sebab aku
rase surupe baru maring kite bergelekik same
aku buke skali lagih sms anok pok man tepi umoh ning
hok wayat mok gi jumpe pencipta-Nya nam bulan doh
takdok surang hok wayat ke aku sebab dok tau aku dok duane
le ning, lepas tanoh kubur tumbuh ruput baru aku tau
urang hok aku siksa slama ning gi dalam duke

mok aku balaik doh!!!
aku nok cium tangan mung mok
aku mintok maaf siksa jiwa mung mok
takdoh lah anok sekejang aku hok siksa hati semulia mung
aku mintok maaf
aku mintok ampun

nyesal berjerabok air mate dok paka doh
mok gi bawok hati luke dia
hati luke sebab aku
aku hok bername anok


(Maaf kalau tak faham ini adalah salah satu dialek terengganu - kuala berang)

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Memang tak faham. Hari tu telefon saya ke? Telefon saya tertinggal. Mati kutu dibuatnya.

el-Maaniq berkata...

BRO AMIR,
tidak. tak kesempatan. maaf.

Tanpa Nama berkata...

aku buak buak pahang je nanti aku kene tau nok cakap gini!